Bokningsregler

Nedan hittar du våra bokningsvillkor. När du bokar boende, transport, aktiviteter, presentkort eller andra produkter och tjänster som Explore Lapland tillhandahåller, får du en bokningsbekräftelse/faktura med ett unikt referensnummer. Den bekräftelsen är din överenskommelse med oss och inkluderar produkter, tjänster, datum och villkor som du har kommit överens om med Explore Lapland.

INLEDNING

Du som bokar boende, transport, aktiviteter, samt övriga produkter och tjänster som erbjuds av Explore Lapland, erhåller en bekräftelse med ett unikt referensnummer.

Denna bekräftelse är ditt avtal med Explore Lapland och innehåller de produkter, tjänster, tider samt villkor som du överenskommit med Explore Lapland. Du måste vara minst 18 år fyllda för att boka/ingå avtal med Explore Lapland.

Betalning

Det är kostnadsfritt att göra en preliminär bokning i 14 dagar. Flygbiljetter återbetalas ej, oberoende av avbokningsdag.

Inom 14 dagar ska bokningen bekräftas genom en inbetalning av anmälningsavgiften (25% av totalbeloppet). Om Explore Lapland inte erhållit anmälningsavgiften inom 14 dagar kommer bokningen att avbokas per automatik.

Endast inbetalning av 25% av totalbeloppet räknas som en bekräftad bokning. Observera att det kan ta upp till fyra dagar för inbetalningen att registreras hos Explore Lapland.

Resterande belopp skall vara Expler Lapland tillhanda senast 30 dagar innan avresa.

Explore Lapland kan begära att få en kopia av kvittot på din betalning om den är gjord via bankgiro.

Var alltid noga med att uppge ditt unika referens-/fakturanummer, så att vi snabbt kan härleda rätt betalning till rätt reservation.

AVBOKNINGSVILLKOR

  • Avboka kan du göra kostnadsfritt upp till 14 dagar från bokningstillfället genom att ringa oss.

  • Vid avbokning efter 15 dagar från bokningstillfället och fram till och med 46 dagar innan ankomst, debiteras 25 % av bokningens totalbelopp.

  • Vid avbokning gjord mellan 45 dagar och 30 dagar innan ankomst, debiteras 75% av bokningens totalbelopp.

  • Vid avbokning senare än 29 dagar innan ankomst debiteras 100% av bokningens totalbelopp.

  • Flygbiljetter återbetalas ej, oberoende av avbokningsdags.

ÄNDRA I BOKNINGEN/AVBOKNING

Om du vill göra ändringar/avboka din bokning, kan du göra det genom att ringa vår bokningsavdelning på telefon +46 70 657 13 88 eller skicka e-post till info@explorelapland.se

 

ÖVRIG INFORMATION

Observera att Explore Lapland inte är återbetalningsskyldiga för eventuella transportkostnader förknippade med resan även de som arrangeras av Explore Lapland.

Många aktiviteter omfattar tuffare terräng, öppen eld, mm., som bland annat kan orsaka slitage på ytterkläderna. Explore Lapland är inte ersättningsskyldig om dina privata kläder tar skada av att du deltar på våra aktiviteter.

Alla utomhusaktiviteter i Lappland är väderberoende. Om vi på grund av extrema väderförhållanden tvingas ställa in en aktivitet, erbjuds en alternativ aktivitet som är anpassad till rådande förhållanden.

Självrisk maximerad till 12 500 kr per skadetillfälle/skoter debiteras aktuell förare på skadad skoter. Notera att alla turer förutsätter minst 2 vuxna deltagare för att avgå.

BEHÖRIGHET FÖR SNÖSKOTER OCH/ELLER ATV

För att få köra skoter/atv måste man vara 16 år fyllda. Körkort (oavsett behörighet) eller traktorkort utfärdade före 1 januari 2000 ger dig även i fortsättningen rätt att köra snöskoter.

Körkort (oavsett behörighet) eller traktorkort utfärdade från och med 1 januari 2000 ger dig rätt att köra snöskoter enbart inom ramen förorganiserad turistverksamhet.

Observera att också en innehavare av körkort med behörighet AM (moped klass I) har rätt att köra snöskoter enligt dessa förutsättningar även om han eller hon inte fyllt 16 år.

GÄSTENS SKYLDIGHETER

  • Att bevaka din e-post och vara tillgänglig på det telefonnummer du angett vid bokningen.

  • Vänligen kontrollera bokningsbekräftelsen så snart du fått den och meddela eventuella felaktigheter direkt till oss, info@explorelapland.se eller ring på +46 70 657 13 88.

  • Att följa ordningsregler, anvisningar och bestämmelser som gäller för hotellrummet/hotell stugan/kallt boende, transportmedlet, etc. T.ex. är det förbjudet att medta egen alkohol till bastun, även om den är bokad för privat bruk.

  • Tänk på att du är ansvarig för de eventuella skador, som uppstår på fastigheten och dess inventarier, genom att du eller någon annan i ditt sällskap varit vårdslös.

  • Om klagomål ang. störande uppträdande inkommer till Explore Lapland har vi rätt att omedelbart avhysa gästen från boendet/området om rättelse inte sker omedelbart efter tillsägelse. I det fallet sker ingen återbetalning för resterande vistelsetid.

  • Om du har något klagomål vänligen kontakta receptionen så att eventuella oklarheter kan lösas under din vistelse.

  • Vänligen uppge vid bokningstillfället om du lider av någon form av rörelsehinder, matallergier eller annan viktig information. Vi ber dig vara tydlig och specificera om du har speciella önskemål. Innan du reser hit med rullstol, ber vi dig kontakta vår bokningsavdelning på clubsc@Club-Scandinavia.com eller telefon +46 46 132320.

  • Att aldrig publicera eller sprida fotografier av Explore Lapland för kommersiella syften utan ett skriftligt godkännande från Explore Lapland och dess guider. Och alltid uppge våra guiders namn i anslutning till bilder som du väljer att publicera i t.ex. din privata blogg, portfolio, och/eller andra icke-kommersiella medier.

  • Vid bokning av flyg alltid uppge korrekt namn. Samma namn som står på pass/ID. Vänligen notera att Flygbiljetter återbetalas ej, oberoende av avbokningsdags.

REKLAMATION/TVISTER

Fel som uppstår under vistelsen skall rapporteras omedelbart. Detta görs i första hand till  Explore Lapland representant. Om du underlåtit att söka rättelse under din vistelse och därmed inte gett Explore Lapland möjlighet att rätta till eventuella brister, kan du inte i efterhand kräva ersättning. Om du ändå inte är nöjd med kompensationen/ersättningen skall detta skriftligen framföras Explore Lapland snarast möjligt och senast 14 dagar efter hemkomst. Kommer vi inte överens, kan du vända dig till Konsumentvägledningen i din kommun eller Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Kontaktuppgifter hittar du på www.konsumentverket.se ochwww.arn.se.

PERSONUPPGIFTSLAGEN (PUL)

Genom att betala samtycker du till att personuppgifter får behandlas av Explore Lapland AB. Syftet med detta är att möjliggöra sedvanlig gästadministration. Explore Lapland vidtar alla nödvändiga åtgärder som är rimliga för att säkerställa att dina uppgifter behandlas säkert och enligt god sed.

FORCE MAJEURE

Force Majeure betyder ovanliga, oförutsebara och oundvikliga händelser utanför arrangörens (Explore Lapland) kontroll, som utgör ett hinder för att resan inte kan genomföras. Händelser som arrangören inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Inklusive men inte begränsat till krig, krigshot, upplopp, civil olydnad eller strejk, myndighetsåtgärd, terroristhandling, natur- eller industrikatastrof, brand, svåra väderleksförhållanden, vattennivån i floder eller översvämningar, stängning av flygplatser och kan även inkludera arbetskonflikt som rör tredje part, tekniska problem eller underhållsproblem eller oförutsedda operativa beslut från flygbolag som ändringar i tidtabellen eller avbrott i IT-infrastrukturen (inklusive men inte begränsat till vår hemsida). Under dessa förhållanden är arrangören fri från skadeståndsskyldighet eller andra påföljder.

Observera att vid grupp- och specialbeställningar gäller särskilda bokningsvillkor. För mer information, vänligen kontakta Explore Lapland.

Explore Lapland

℅ Kronhjortsgården

Fotvägen 2

981 91 JUKKASJÄRVI

Lämna ett svar